PETS/DTA lørdag 16. mars 2024

«Kulturverket Flammen», Borghild Ruds vei 3, 1482 Nittedal

PROGRAM


Møteleder: Christian Werner-Erichsen

 

09.15 – 09.55 Registrering med kaffe, frukt og rundstykker

10.00                President Christian Werner-Erichsen, Nittedal RK tenner lys

10.00 – 10.10   Åpning av PETS v/ distriktsguvernør Knut Willy Sørensen, Fredriksten RK

10.10 – 10.45   Rotaryåret 2024-2025 v/DGE Marit Liv Solbjørg

10.45 – 11.00: PAUSE

11.00 – 11.15: Rotary som yrkesnettverk – Rotary Business Network v/Monica Vinje, Råde RK og Siv Svensson Ostrø

11.15 – 11.30   Ungdomsarbeid og Ungdomsutveksling og RYLA v/DYEO Øivind Bråten, Nittedal RK

11.30 – 11.40:  Utvikle oss som ledere - Rotary Leadership Institute v/Elsa Nysveen, Årnes RK

11.40 – 11.50:  En vri på klubbmøtene v/Tommy Finsand, Lørenskog RK

11.50 – 12.00:  Inspirasjonskveld for nye medlemmer v/Hans Christian Kihl, Råde RK

12.00 – 12.15: PAUSE

12.15 – 12.25:  Medlemsnett del 1 v/DICO Dag Gipling

12.25 – 12.40:  Aktiv kommunikasjon på hjemmeside og sosiale medier v/Bodil Mølmen, Nittedal RK og Chebel Kassab, Fredriksten RK

12.40 – 12.50:  Vi bidrar internasjonalt gjennom TRF The Rotary Foundation og End Polio Now  v/Per Erik Johannessen, Jeløy RK

12.50 – 13.00: Slik samler vi inn til Ukraina v/Elsa Nysveen, Årnes RK

13.00 – 13.15: Hvor går Rotary? Vi spør RI-director Lena Mjerskaug, Enebakk RK v/Klas Bergersen, Kolbotn RK

13.15 – 14.15: LUNSJ i Flammen, 1. etg

-----------------

Kl. 14.15 – 16:00 deles deltakerne i grupper:

·        Rom A (Storsalen, 1. etg.): innkommende presidenter, assisterende guvernører, andre

·        Rom B (Lillesalen, 2. etg.): innkommende kasserere

·        Rom C (Menighetssalen i Rotnes kirke): innkommende sekretærer

-----------------

16.00 – 16.20: PAUSE – Alle samles i Flammen, 1. etg – kaffe og kringle

16.20 – 16.50:  Budsjett v/distriktskasserer Dag Hadberg Johansen, Gjersjøen RK

16.50 – 17.05:  Mine inntrykk fra Norge v/utvekslingsstudent Paolla Fey, Brasil

17.05 – 17.15:  Invitasjon til Distriktskonferansen 20.-22. september 2024  v/Øivind Bråten, Nittedal RK

17.15 – 17.30: Avslutning og oppsummering v/DGE Marit Liv Solbjørg

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

14.15 – 16.00:  Presidentens oppgaver: Rom A (Storsalen, 1. etg.)

14.15 – 15.15 For presidenter – planlegging av året for innkommende presidenter v/ Hanne Kunter Bergersen, Gjersjøen RK 

1. «Hva forventes av presidenten» i henhold til «Lead your club: President: https://my.rotary.org/en/learning-reference/learn-role/president
2. Hva du har fått i «Presidentpakken» og hva den brukes til
3. Rotaryåret 2024/25: planlegging
4. Lede rotarianere – klubbpresidenten som leder, motivator, organisator?
5. «Club Goals» (klubbens mål) - tidligere KPM, som skal legges inn i «Rotary Club Central» på www.rotary.org - «My Rotary» innen 1. august
6. Hvordan ta imot nye medlemmer

 15.20 – 16.00 Gruppeoppgave presidenter (områdevis): Kort presentasjon (navn og klubb). Presentasjon av egne ønsker og mål for egen presidentperiode.

15.20 – 16.00 Gruppeoppgave assisterende guvernører: Planlegging av året

14.15 – 16.00 Kassererens oppgaver: Rom B (Lillesalen, 2. etg.)

14.15 – 15.15 Planlegging av året for kasserere v/distriktskasserer Dag Hadberg Johansen, Gjersjøen RK

Kassererens oppgaver i henhold til «Lead your Club: Treasurer»: https://my.rotary.org/en/learning-reference/learn-role/treasurer

1. Kassererens hovedansvar
2. Fullmakter: årsmøte, Brønnøysund, tilgang bank
3. Hjelpemidler, publikasjoner på rotary.no
4. Regnskapssystem, kontoplan, budsjett
5. Viktige datoer
6. Kontingent: medlem, klubb, distrikt, NORFO, RI
7. Momskompensasjon
8. Kontakter når du trenger hjelp

 15.20 – 15.50: Spørsmål rundt innbetalinger, gaver, avtalegiro til TRF The Rotary Foundation Annual Fund og End Polio Now – v/Per Erik Johannessen, Jeløy RK
Rotary Økonomihåndbok for klubber

14.15 – 16.00 Sekretærens oppgaver: Rom B (Menighetssalen i Rotnes kirke)

14.15 – 15.15 Planlegging av året for innkommende sekretærer v/Arild Smestad, Skedsmokorset RK og innkommende distriktssekretær Fredrik Staib, Skedsmokorset

 Sekretærens oppgaver i henhold til «Lead your Club: Secretary»: https://my.rotary.org/en/learning-reference/learn-role/secretary

1.      Føre medlemsfortegnelse. Holde medlemsdatabase på Medlemsnett ajour til enhver tid, samt klubbinformasjon

2.      Føre fremmøte. Oppdatere fremmøtestatistikken på Medlemsnett fortløpende, og innen 15. i etterfølgende måned

3.      Sende innkallinger til klubbmøter, styremøter og komitémøter. Skrive referat

4.      Sende inn Semi Annual Report, SAR (halvårlig rapport) innen 1. januar og 1. juli, i samarbeid med kasserer. Faktura endres i samsvar med medlemstall.

5.      Bistå sittende president med påmeldinger og andre oppgaver

6.      Ansvar for klubbarkiv, arkivere møteprotokoller

7.      Forberede guvernørbesøk, forberede årsmøter, skrive årsmelding osv.

8.      Mal vedtekter

9.      Innlegging og oppfølging av mål i Rotary Club Central

 15.20 – 15.50: Medlemsnett del 2 og nettsider v/DICO Dag Gipling

Med vennlig hilsen

Marit Liv Solbjørg

   DGE 2024-2025 i Distrikt 2260